Svatba, postavení ženy ve starověkém
Římě
Dívka
se směla vdávat po dovršení věku 12 let, chlapec se mohl oženit už ve 14
letech, ale zpravidla docházelo k zásnubám i k sňatkům u dívek mezi 14. a 18.
rokem života, u mladíků mezi 20. a 25. rokem. Aby se mohl uzavřít řádný sňatek
(mātrimōnium iūstum),
musely mít obě strany navzájem právo sňatkové a nesměla být žádná překážka
manželství, např. blízké příbuzenství. Právně mělo manželství v Římě dvojí
formu. První formou bylo tzv. conventiō
in manum: žena přešla sňatkem z moci (manus) otce své rodiny do moci a
rodiny manžela, jenž měl nad ní právo jako otec nad dcerou a s ní přešel i její
majetek. Při druhé formě manželství zvané sine
conventiōne in manum zůstávala žena nadále v moci svého otce a po
jeho smrti v moci nejbližšího mužského příbuzného.
První
forma manželství se uzavírala trojí právní formou. Nejstarší a nejslavnostnější
byla cōnfarreātiō:
za přítomnosti nejvyššího pontifika, flamina Diova a deseti svědků byla
pronesena obřadní formule a Iovovi byl obětován pšeničný koláč (fār). Tento
náboženský sňatek se stával stále řidší a nakonec se konfarreace žádala jen pro
některé kněze. Nejběžnější způsob byla coēmptiō,
jež se zakládala na symbolické koupi nevěsty od otce ženicha před 5 svědky. Ūsus vznikal tím, že žena
zůstala v mužově domě bez přestání alespoň rok. Druhá volnější forma manželství
(sine conventione in manum) neměnila právní stav ženy a nepotřebovala tak
veřejného právního projevu, byla provedena dohodou muže a ženy bez zvláštního
obřadu.
Při
všech formách sňatků byly rozmanité obřady, které zachovávaly staré svatební
zvyklosti. Zásnuby, při nichž dostávala snoubenka od snoubence prsten nebo jiný
dárek, nebyly závazné; mohla být při nich sepsána i svatební smlouva. V
předvečer sňatku obětovala nevěsta své loutky Lárům a odložila dívčí roucho. K
svatebnímu úboru patřila zvláštní bílá tunika podkasaná vlněným pásem, závoj
barvy červené a střevíce šafránově žluté. Na účesu ze šesti pletenců byl věnec
kvítí, obyčejně z růží a myrty, a závoj kryl hlavu i obličej.
Při
svatebním obřadu spojila pravé ruce snoubenců starosvata, kterou byla některá
vdaná příbuzná. Potom následovala oběť a modlitba k ochranným božstvům (Jupiter,
Juno, Venuše) a hostina v domě nevěstině - blahopřálo se slovem feliciter.
Obřad ukončovalo odvedení nevěsty do nového domova, kde byly vykonány rozmanité
starobylé zvyklosti (přenesení nevěsty přes práh, rozžehnutí ohně v atriu,
podání ohně a vody). Svatební hosté zpívali při průvodu veselé popěvky za
doprovodu flétny a dívky nesly za nevěstou vřeteno a kužel. Druhý den po svatbě
novomanželka v šatě matrony obětovala Lárům a Penátům nové domácnosti.
Právní
postavení ženy u Římanů bylo celkem příznivé. Žena řídila výchovu dětí, práci
otrokyň a radila muži. Chodila do veřejnosti a účastnila se nejen bohoslužeb,
ale i her a zábav. V divadlech a amfiteátrech byla vyhrazena ženám zvláštní
místa, v cirku však seděly spolu s muži. U soudu mohla žena nejen svědčit,
nýbrž být i žalobkyní. Právně měla sice jednat skrze svého poručníka (otec,
manžel, agnát), ale to bylo omezení jen formální.
Rozluka
byla právně přípustná už od nejstarších dob, a to buď formou zapuzení (repudium), to je jednostranné
zrušení manželského soužití, anebo dohodou (divortium).
Při manželstvích uzavřených konfarreací nebo koempcí bylo při rozluce třeba
určitých formalit. Ve starších dobách byly rozuky celkem vzácné, docházelo k
nim jen z velice vážného důvodu, zpravidla dopustila-li se žena těžkého
provinění. Asi od II. století př. Kr. se však začaly ve vyšších společnostech
rozluky množit a docházelo k nim často z důvodů malicherných. U středních a
nižších tříd a na malých městech byly zjevem mimořádným.