|
Příznaky
časování sloves 1.-4. konjugace v prézentním kmeni |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uložit tabulku
(pro tisk) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Singulár |
|
|
Plurál |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Koncovky |
1. os. |
2. os. |
3. os. |
1. os. |
2. os. |
3. os. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Aktivum |
-ō (m) |
-s |
-t |
-mus |
-tis |
-nt |
|
|
|
|
|
|
|
|
Pasivum |
-r |
-ris |
-tur |
-mur |
-minī |
-ntur |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I. konjugace |
|
II. konjugace |
|
III. konjugace |
|
III ½. konjugace |
|
IV.
konjugace |
ind.
préz. |
ō |
ā |
|
eō |
ē |
|
ō |
i |
u |
iō |
i |
iu |
iō |
ī |
iu |
výjimky |
|
|
|
|
|
|
2.sg.
pas.: -eris! |
2.sg.
pas.: -eris! |
|
|
|
ind.
impf. |
|
āba |
|
|
ēba |
|
|
ēba |
|
|
iēba |
|
|
iēba |
|
ind. fut. I. |
ābō |
ābi |
ābu |
ēbō |
ēbi |
ēbu |
a |
ē |
|
ia |
iē |
|
ia |
iē |
|
výjimky |
2.sg.
pas.: -āberis! |
2.sg.
pas.: -ēberis! |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
konj.
préz. |
|
ē |
|
|
eā |
|
|
ā |
|
|
iā |
|
|
iā |
|
konj. impf. |
|
āre |
|
|
ēre |
|
|
ere |
|
|
ere |
|
|
īre |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tato tabulka
je určena jako doplňující materiál pro zpřehlednění a snazší naučení těm,
kteří zvládli zmíněnou látku. |
Měli byste
být schopni se v této tabulce orientovat intuitivně.
Pokud něčemu nerozumíte, obraťte se vždy |
|
na příslušnou
kapitolu v učebnici nebo v přehledu gramatiky. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nejlepší
tabulka (přehled) je taková, která obsahuje co nejmenší množství údajů, ale
poskytuje nám současně |
|
všechny
podstatné informace, které k práci potřebujeme. Berte toto jako navrhovanou předlohu ke zpracování |
vlastní
didaktické pomůcky, která bude lépe vyhovovat vašim
potřebám! (Já sám bych například v této tabulce |
vypustil
výjimky, které by studenti "měli" znát z časování vzorů, a rovněž
malým písmem uváděné podoby |
|
koncovek pro
1. osobu sg. a pro 3. osobu pl. Zůstaly by tedy pouze samotné příznaky pro
tvoření časů a způsobů, |
které jsou
vyznačeny tučným velkým písmem - to je podle mě ideální a snadno
zapamatovatelná nápověda.) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vysvětlivky: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Latinské
sloveso se skládá ze tří částí: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
laud-ā-s |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1) z kořene slova: "laud-". Tato
část slova nese význam celého výrazu, nesmí se proto měnit |
|
|
(výjimkou jsou nepravidelná slovesa, která se
ale učí samostatně). |
|
|
|
|
|
|
2) ze slovesného kmene (příznaku): "-ā-". Tato část
slovesa mezi kořenem a koncovkou určuje |
|
|
způsob a čas. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3) z koncovky: "-s". Koncovka určuje osobu, číslo a slovesný rod. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabulka nám
velmi zjednodušeným způsobem ukazuje, jak se mění v jednotlivých časech a
způsobech "příznaky" |
u
jednotlivých konjugací = "prostřední" část slovesa mezi kořenem a
koncovkou. (Zdůrazňuji ještě jednou, že |
|
|
tato tabulka
vám nemá podat výklad příslušné gramatiky, ale je pouze pomůckou na
zapamatování velkého objemu učiva.) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
U každé
konjugace jsou pro daný čas a způsob vypsány v tabulce "příznaky" v
tomto pořadí: |
|
|
a) vlevo malým
písmem "příznak" (popř. koncovka) 1. osoby sg. |
|
|
|
|
|
|
|
b) uprostřed
velkým tučným písmem "příznak" pro 2., 3. sg. a 1., 2. pl. |
|
|
|
|
|
|
c) vpravo
malým písmem "příznak" pro 3. pl. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pokud v
některé buňce chybí "příznaky" pro 1. sg. nebo 3. pl., platí i zde
prostřední velký tučný tvar. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Příklady: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
osoba |
číslo |
způsob |
čas |
rod |
překlad |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
laud-ā-s |
2 |
sg. |
ind. |
préz. |
akt. |
chválíš |
|
|
|
|
|
|
|
|
laud-ābā-s |
2 |
sg. |
ind. |
impf. |
akt. |
chválil jsi |
|
|
|
|
|
|
|
|
laud-ābi-s |
2 |
sg. |
ind. |
fut. I. |
akt. |
pochválíš,
budeš chválit |
|
|
|
|
|
|
laud-ē-s |
2 |
sg. |
konj. |
préz. |
akt. |
ať chválíš |
|
|
|
|
|
|
|
|
laud-ārē-s |
2 |
sg. |
konj. |
impf. |
akt. |
chválil bys |
|
|
|
|
|
|
|
|
mon-ēbe-ris |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mon-ē-ris |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
leg-ē-ris |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
leg-e-ris |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cap-iē-mus |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
slyšeli jsme |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
uslyšíme,
budeme slyšet |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
budou chváleni |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ať jsou napomínáni |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
byly by čteny |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|